Als Vlaardingse groep werken wij een aan een DAF (Digital Action File).
Aan dit dossier werken we langer, bijvoorbeeld totdat de schending is opgeheven of omdat we niet meer verder kunnen met het dossier.

Sinds januari 2016 werken we aan een dossier voor Turkse mensenrechten advocate Eren Keskin. Eren Keskin is actief lid van de IHD, de grootste mensenrechtenorganisatie in Turkije. Ook geeft ze juridische bijstand aan vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld in detentie.

Turkse mensenrechten advocate Eren Keskin

Al meer dan 100 rechtszaken
De autoriteiten pakken Eren Keskin regelmatig op en spanden al meer dan honderd rechtszaken tegen haar aan. Keskin is meerdere keren veroordeeld tot celstraffen en boetes. Ook werd ze met de dood bedreigd vanwege haar werk. Tegen haar laatste veroordeling loopt een hoger beroep.

Een Dossier waar wij eerder aan werkten betrof drie Egyptische jonge vrouwen. Twee studenten en een docente hebben in november 2013 vreedzaam gedemonstreerd op het terrein van de Mansoura Universiteit. De demonstratie is niet vreedzaam geëindigd, maar toen waren de dames al weg. Getuigen hebben dit verklaard. Toch zijn de drie vrouwen tot gevangenisstraffen veroordeeld van 2 tot 5 jaar. Amnesty vraagt om hun vrijlating.

Eind november 2015 kregen we te horen dat alle 3 de dames in deze maand zijn vrijgelaten. De twee studenten hebben helaas de volledige straf uitgezeten, maar de docente heeft drie jaar kwijtschelding gekregen. Zeker voor haar is dit fantastisch nieuws. Hopelijk lukt het dames weer om hun leven op te pakken waar zij gebleven waren voor hun arrestatie.

Wij danken alle mensen, die zich ingezet hebben om voor deze dames te schrijven of de petitie hebben ondertekend.
Het dossier is gesloten.