Mensenrechten, die vier je! Een jaar lang activiteiten

Geplaatst: 12 januari 2019

Begin december 2018 werd de campagne ‘mensenrechten, die vier je’! gelanceerd in de Stadsgehoorzaal in het bijzijn van de burgemeester.
Het 70-jarig bestaan van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens vormde voor de Vlaardingse afdeling van Amnesty International de aanleiding om dit campagnejaar (2019) te organiseren.

Elke maand staat een ander recht centraal. Tal van organisaties werken mee om het recht van de maand vorm te geven. Mensenrechten vier je door erbij stil te staan en in beweging te komen: dat is het uitgangspunt.

Leerlingen van ’t Spectrum brachten een heuse mensenrechtenfiets vol met materiaal naar de Stadsgehoorzaal voor de vakantieperiode. De leerlingen lazen zelfgemaakte gedichten voor, waarna vertegenwoordigers van kerken, politiek verenigingen en dergelijke in beweging kwamen door een brief te schrijven voor een gevangene.

In januari, wanneer het recht op onderwijs centraal staat, verhuist de fiets precies op de 10e naar ’t Ambacht, waar men met het materiaal aan de slag gaat. Zo verhuist de fiets elke tiende van de maand naar een andere basisschool tot november 2019 wanneer de kinderrechten precies 30 jaar bestaan.

Doe mee met groei-kalender

» Open HIER de groei-kalender in PDF (opent in een nieuw venster)

Er is ook een app: MensenrechtenVLD

Vanaf 5 januari 2019 altijd op de hoogte met deze app!

Elke 10e van de maand een pushbericht via de app over de kalender. Aandacht voor de mensen van wie de rechten geschonden zijn en een overzicht van activiteiten.

De brochure: Mensenrechten die vier je!

Brochure "Mensenrechten, die vier je!" Amnesty Vlaardingen 2019
» Open HIER de brochure “Mensenrechten, die vier je!”