Maart Geuzenmaand – Vlaggen kan natuurlijk wel!

Maart is in Vlaardingen Geuzenmaand! Immers, elk jaar wordt op 13 maart de Geuzenpenning uitgereikt. Dit jaar is het precies 80 jaar geleden dat 15 Geuzen, waaronder 6 Vlaardingers, op 13 maart werden geëxecuteerd op de Waalsdorpervlakte.

Alleen…corona maakt alles anders.
De Geuzenpenning 2021 is wel toegekend aan Malgorzata Gersdorf, Poolse voorvechter voor onafhankelijke rechtspraak.
De Poolse rechtsstaat staat al enkele jaren onder zware druk en repressie van de PiS-partij (‘Prawo i Sprawiedliwość’: ‘Recht en Rechtvaardigheid’), ondanks grote internationale kritiek. Want sinds de verkiezingsoverwinning van 2015 probeert de PiS de rechterlijke macht volledig onder haar controle te krijgen. Maar is er ook binnenlands verzet tegen de ontmanteling van de scheiding der machten. Hét boegbeeld in deze strijd voor een onafhankelijke rechtspraak is Malgorzata Gersdorf, de voormalige voorzitter van het Poolse Hooggerechtshof.

Zij zal volgend jaar naar Vlaardingen komen om de Geuzenpenning uitgereikt te krijgen. Ook alle activiteiten van de Stichting Geuzenmaand schuiven een jaartje op.

Maar… vlaggen kan natuurlijk wel om tot uitdrukking te brengen dat maart – met of zonder corona – Geuzenmaand is. Misschien hebt u een vlag in huis. Vergeet niet die tevoorschijn te halen. Is dat niet het geval, dan kunt u de vlag aanschaffen. Voor slechts 5 euro is die verkrijgbaar bij bloemist Jacques Verkuil aan de Markgraaflaan of via de site www.geuzenmaand.nl.